İşlemci (CPU) Nedir?
Bölümleri ve Çalışma Mantığı
İşlemci: İşlemci kısaca takılı bulunduğu sistemde
(bilgisayar, playerlar, oyun konsolları vs..) tüm işlemleri denetleme ve
sistemin çalışması için gerekli olan adımları uygulama görevine sahiptir. Yani
örnek verecek olursak en basit anlamda bir hesap makinasında 4+4 işlemini
yaptığımız zaman sonucu görebilmemiz için gerekli işlemlerin yapıldığı birime
diyebiliriz. Veya bilgisayarda bir klasöre tıkladığımız zaman içindeki
bilgileri ekrana getiren veya bir programı kurarken dosyaların gerekli şekilde
bilgisayara yüklenmesini sağlayan aygıtlara diyebiliriz.
İşlemci Nedir?
CPU ingilizce olarak Central Processing Unit veya Merkezi
İşlem Birimi olarak adlandırılına ve kısaca yukarıda bahsettiğimiz ve daha
birçok işlemi yapan ve sistemlerin çalışmasını sağlayan bir ünite olarak
adlandırılabilir. Saniyede yaptığı işlem sayısında göre bir hız birimi atanarak
işlemcilerin kapasiteleri ve çalışma hızları belirlenmektedir. İşlemcinin
çalışma hızları tamamen tasarım ve üretim teknolojisine bağlı olarak değişmekle
birlikte yeni nesil işlemcilerde dışarıdan yapılan müdahalelerle (overclock)
hız arttırımları söz konusu olmaktadır. İşlemcilerde hız birimi HZ, MHZ ve GHZ
olarak adlandırılan birimle ifade edilmektedir. Bazı özel işlemcilerde ise bu
birimin yerini Flop adı verilen bir birim almaktadır.
İşlemci Nasıl
Çalışır?
İşlemci kendi içinde bir mimariye sahip olup işlemlerin
yapılabilmesi için birçok ünitesi bulunmaktadır. İşlemler yapılırken Logic
(mantıksal 1 veya 0) mantığı ile yapılmaktadır. Yani iki sayıyı toplamak için
ilk olarak sayıların ikilik değerleri (1001010 şeklinde) ele alınır ve bunun
üzerine işlemler yapılarak sonuç elde edilir. Veya bir film izlerken ekrandaki
görüntünün oluşması için hafızada bulunana ikilik değerler birleştirilerek
görüntüler oluşur. İşlemciler hafızalarında bulunana komutlarla dışarıdan gelen
uyarılar eşliğinde işlemleri yapmaktadırlar. İşlemcini hafızasında bulunan
komutlara o işlemcinin komut seti denilebilir.
KOMUT VE PROGRAM
KAVRAMLARI
Örnek – 1
Bir işlemci ile ilgili en çok merak edilen konulardan
birisi, o işlemcinin klavye veya fare gibi farklı kaynaklardan aldığı komutları
tam olarak nasıl algıladığı ve işleme soktuğudur. Veriler herhangi bir yoldan
bilgisayara girildiğinde önce elektrik sinyallerine çevrilirler. Sinyaller iki
durumdan oluşur. Kapalı (off=0) veya açık (on=1).
Elektrik sinyali ile bunu yapmak kolaydır; elektrik ya
vardır (1) ya da yoktur (0). Bu iki durum prensibi (two state principle) olarak
bilinir. İki durum prensibini tanımlamak için iki parçadan oluşan anl#####
gelen ikili (binary) terimi kullanılır. Bilgisayarlarda veriler binary digits
adlı temel elemanlarına yani kısa adıyla bits’lerine ayrılarak 0 ve 1 (yani
açık ve kapalı) sayıları ile değerlendirirler. Verilerin ikili sistem şekline
çevrilmiş haline ikili kodlama (binary coding ) denir. Bir bilgisayar içinde
devreleri oluşturan yongalar üzerinde milyonlarca mikroskobik elektronik
anahtar (switch) vardır. Bir mikro işlemciyi yakından incelediğimizde, her biri
elektrik sinyallerinin iletiminde kullanılan çok sayıda ayaklar (pin)
içerdikleri görülür.
Örnek – 2
İşlemci komutlar ile çalışır. Bu komutların arka arkaya
dizilişlerine Program denir. İşlemcinin yapabileceği her bir işlem bir komut
ile ifade edilir. Örneğin TOPLA A,B,C komutu işlemciye A sayısı ile B sayısını
toplayıp sonucu C olarak kaydetmesini anlatır. Komutların işlemci içerisinde
sırayla çalıştırılmasını yukarıda tanımladığımız Kontrol Birimi gerçekleştirir.
Bu komut nasıl gerçekleştirilir?
1. İşlemci Adres yolunu Kullanarak A Sayısını Bellekten
ister.
2. Bellek Veri Yolundan A Sayısını İşlemciye Gönderir.
3. İşlemci Adres yolunu Kullanarak B Sayısını Bellekten
ister.
4. Bellek Veri Yolundan B Sayısını İşlemciye Gönderir.
5. İşlemci A ve B Sayısını Toplar ve Sonucu Bulur.
6. İşlemci Adres yolunu kullanarak C Sayısına Bilgi
Göndereceğini Belleğe Bildirir.
7. İşlemci Veri Yolunu Kullanarak C Sayısını Belleğe
Gönderir.
8. Bellek Gelen Sonucu C Sayısı olarak kaydeder.
İki sayının toplanması yukarıdaki şekilde gerçekleşir. Bütün
bu işlemler saniyenin milyarda biri gibi kısa bir sürede gerçekleştirilir.
İşlemci TOPLA komutunu bitirir bitirmez hemen arkasından gelen komutu (eğer
varsa) gerçekleştirmeye çalışır.
İşlemci Üniteleri
Nelerdir?
İşlemcinin iç yapısına biraz bakacak olursak çeşitli
ünitelerden teşkil edildiği gözükmektedir. Öncelikle kendi içinde bir belleğe
sahiptir bu bellekte hafızasında bulunan komutlar (komut seti) ve işlem
sırasında geçici bilgilerin saklanması için boş hafıza kısımları bulunmaktadır.
Üniteleri biraz daha geniş açacak olursak.
- Data Yolları: İşlemcinin içindeki bölümleri birbirine
bağlayan ve bilgi akışının olduğu kısımlar olarak nitelendirebiliriz. Yeni
nesil işlemcilerde data yolları çok daha büyük yapılarak (32 Bit, 64 Bit, 128
Bit) büyük verileri daha kısa sürede işlemeye olanak sağlamaktadırlar. Örnek
olarak 64 bitlik veri yoluna sahip bir işlemcide tek döngüde 64 bit uzunluktaki
bir veri bir yerden bir yere aktarılabilir.
- Cache (Ön Bellekler): Normal olarak işlemci işlemleri
gerçekleştirirken bir yerdeki bilgiyi alıp bir kısmını işeldikten sonra
bilgilerin o anda tutulacağı ram adını verdiğmiz yerlere gönderir fakat
işlemlerdevam ederken önceden ram e atmış olduğu bilgilerden bazılarına
gereksinim duyabilir. Fakat işlemci ile ram arasındaki veri transferi
işlemcinin kendi içindeki ram bölümündeki beri transferinden çok daha uzundur.
Bu nedenle bu tarz gereksinimleri karşılamak için işlemciler dahili bir ram
bellek ile (cache – ön bellek) üretilmektedirler. Öneli bilgiler ram bölümüne
gönderilirken cache kısmındada saklanmaktadır ve bir işlem sırasında gereksinim
duyulduğunda bu kısımda bilgiler alınmakta veya bu kısma aktarılmaktadır.
- ALU: (Aritmetic Logic Unit – Matematiksel Mantık Birimi)
olarak ta adlandırılabile bu bölüm ise işlemci içindeki işlemci oalrak
nitelendirilebilir. İşlemci içinde 2 lik sistemde işlemlerin yapıldığı bölümdür
ve tüm işlemler aslında toplama, çıkarma, çarpma, bölme gibi işlemlerin türevi
olduğundan komut setleri ile gelen işlemler burdan gerekli şekilde işlenerek
çıkartlılmaktadır.
İşlemcinin İç Yapısı Nasıldır ve Nasıl Tasarlanır?
İşlemciler aslında transistör adını veridiğimiz yarı iletken
elemanların birleştirilmesi ile oluşmaktadır. Başlarda 100 -200 transistör
birleştirilerek yapılan işlemciler, teknolojinin gelişmesi ise 1 Milyar ve daha
fazla transistör birleştirilerek yapılabilir hale geldi.
İŞLEMCİNİN ÇALIŞMA
PRENSİBİ
Bilgisayarda genelde üç tip bilgi iletişimi yapılır.
Bunlar; veri (data) iletişimi, işlemin kontrol (control)
edilmesi ve durumun bir bilgi ile (Status data) belirlenmesidir.
Bu veri akışında alfabetik harfler, sayılar veya her ikisi
birlikte kullanılır.
Kontrol işaretleri ise bilgisayarın farklı üniteleri
arasında bir işlem yapıldığı sırada kullanılır. Status (durum) işaretleri ile
merkezi işlemcinin durumu ve ne iş yaptığı açıklanır yani veri giriş mi yaptığı
yoksa veri çıkışı mı oluyor ya da kontrol mu yapılıyor gibi.
Bir merkezi işlemci işleyeceği bilgileri bellekten alarak
işler, daha sonra işlenen bilgileri belleğe ya da portlara bilgi olarak geri
gönderir. Veri işlemlerinin dışında ayrıca mantıksal ve matematiksel
operasyonları gerçekleştirir. CPU bir işlemi gerçekleştirirken kontrol, adres
ve veri yolarını kullanır ve CPU’nun o anki durumu; işlem durum kaydedicisinde
yani Status Register’da görülür.
Bir mikroişlemcinin iki tane çalışma frekansı vardır.
Bunlardan biri; iç frekans (internal), diğeri ise;dış frekans (external). İç frekans,
işlemcinin saniyede yaptığı işlem miktarını tanımlar. Dış frekans ise;
işlemcinin bellek ve çipset gibi diğer bileşenlerle haberleştiği frekanstır.
Buna veri yolu hızı ya da FSB de denilmektedir. İç frekans her zaman dış
frekanstan çok daha hızlıdır.
İşlemcinin Yapısı
Üreticiler, farklı işlemci mimarilerine göre işlemci
üretirler. İşlemci mimarisi; işlemcinin işlemleri gerçekleştirme yöntemi,
teknolojisi ve tasarımını ifade eder. Ortak mimariye sahip olan işlemciler aynı
komutları tanımakta ve aynı yazılımları çalıştırabilmektedirler.
Her işlemci temel bazı birimleri içinde barındırır.
İşlemcilerin gelişim sürecinde bu birimlerin özellikleri artırılmıştır. Genel
bir işlemci yapısı aşağıdaki şekilde gösterilmiştir.
Veriler, bilgisayarı oluşturan çeşitli birimler arasında
sürekli olarak taşınır. Örneğin, klavye biriminde bir tuşa bastığımızda bu
tuşun karşılığı olan karakteri ekranda görürüz.
İşlemci, giriş birimden aldığı veriyi çıkış birimine
aktarmıştır. İşlemcinin anakartla iletişim kurmasını sağlayan, toplu iğneye
benzeyen uçlara pin denir. Pin yerine farklı isimler de kullanılabilmektedir.
Pin = İğne = Bağlantı iğnesi = Bacak = Ayak
İşlemcinin yapısında bulunan birimler aşağıda kısaca
açıklanmıştır.
1.4.1. Çekirdek (Core)
Komut çalıştırma
işlemlerini yapan bölümdür. Çalıştırma birimi (execution unit) olarak da
bilinir.
1.4.2. ALU (Aritmetik Lojik Unit / Aritmetik Mantık
Birimi)
İşlemci tarafından gerçekleştirilecek matematiksel ve
mantıksal işlemlerin yapıldığı bölümdür.
1.4.3. Ön Bellek (Cache)
Sistem belleğinden gelen veriler, çoğunlukla CPU’nun hızına
yetişemezler. Bu problemi çözmek için CPU içinde yüksek hızlı hafızalar
bulunur. Ön bellek çalışmakta olan programa ait komutların, verilerin geçici
olarak saklandığı yüksek hızlı hafızalardır.
İşlemcinin komutları daha hızlı yüklemesini sağlayan bu
hafıza genellikle L1 (Level 1) ve L2 (Level 2) olmak üzere iki kısımdan oluşur.
İşlemci, ihtiyaç duyduğu komutu ilk önce L1 ön bellekte (L1 ön bellek L2 ön
bellekten daha hızlıdır.) arar. Eğer işlemcinin aradığı komut burada yoksa L2
önbelleğe bakar. Eğer burada da yoksa sırasıyla RAM ve sabit disk üzerindeki
sanal hafıza üzerinde arar. Ön belleklerin kimisi işlemci ile aynı hızda
çalışır.
1.4.4. Kontrol Birimi
İşlemciye gönderilen komutların çözülüp (komutun ne anlama
geldiğinin tanımlanması) işletilmesini sağlar. İşlemci içindeki birimlerin ve
dışındaki birimlerin eş zamanlı olarak çalışmasını sağlayan kontrol sinyalleri
bu birim tarafından üretilir.
İletişim Hatları
(İletişim Yolları)
İnsanlarda beyin nasıl tüm vücudu yönetmek, kontrol etmek
için sinir sisteminin bir parçası olan sinirleri kullanıyorsa; işlemciler de
bilgisayarı yönetmek, kontrol etmek için iletişim yollarını kullanır. Hem
işlemci içerisinde hem de işlemciyle diğer birimler arasında iletişim hatları
bulunmaktadır. İletişim hatları üzerinden elektrik sinyali geçebilecek iletken
hatlardır. Bu hatların sayısı işlemci modeline göre değişir
İletişim hatları üç grup halinde incelenebilir:
Adres Yolu (Address Buses): İşlemcinin bilgi yazacağı
veya okuyacağı her hafıza hücresinin ve çevre birimlerinin bir adresi vardır.
İşlemci, bu adresleri bu birimlere ulaşmak için kullanır. Adresler, ikilik sayı
gruplarından oluşur. Bir işlemcinin ulaşabileceği maksimum adres sayısı, adres yolundaki
hat sayısı ile ilişkilidir. Adres yolunu çoğunlukla işlemci kullanır. Bu yüzden
adres yolunun tek yönlü olduğu söylenebilir.
Veri Yolu (Data Buses): İşlemci, hafıza elemanları ve
çevresel birimleriyle çift yönlü veri akışını sağlar. Birbirine paralel iletken
hat sayısı veri yolunun kaç bitlik olduğunu gösterir. Örneğin, iletken hat
sayısı 64 olan veri yolu 64 bitliktir. Yüksek bit sayısına sahip veri yolları
olması sistemin daha hızlı çalışması anlamına gelir.
Kontrol Yolu (Control Buses): İşlemcinin diğer
birimleri yönetmek ve eş zamanlamayı (senkronizasyon) sağlamak amacı ile
kullandığı sinyallerin gönderildiği yoldur.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder